Trots att Rindi har lämnat Gotland så har vi varit till ön även i år. Hela familjen har kommit att bli förtjust i denna underbara ö! För varje år som går plussas det på en person som följer med. I år var det Adams mamma Helena som kom med på resan. Minette hade tidigt i våras bokat en stuga nere i Ljugarn och då vi hade en bädd över passade det sig bra att Helena kom med oss på resan. Så här i efterhand var detta bästa boendet under de tre somrar vi vistats på Gotland. Jättefin och fräsch stuga med väl tilltagen köksutrustning. AC, tv badrum med kalkel och klinker samt tvättmaskin. Grillen på verandan användes också en kväll, gott och trevligt! 
 
Tidigare år har vi lämnat Umeå på kvällen för att köra Norrlandskusten ner under natten för att ankomma Nynäshamn i gryningen. Detta år åkte jag, Minette och Anton från Umeå på dagen för att sova en natt i Carro och Adams lägenhet i Gävle. På så vis kunde vi få lite sömn under natten. Jag sov dock inte många timmar, kanske en och en halv så jag var ändå ganska trött plus att jag varit dålig i magen och haft huvudvärk ett tag. Det visade sig även första dagen på Gotland då jag var tidigt i säng och orkade således inte sitta uppe i stugan och spela kort som resten av gänget. Dagen efter när Helena fick höra hur jag mådde rekommenderade hon Losec eller nåt som är exakt likadant. Nog har jag hört talas om Losec men trodde det var receptbelagda värktabletter för tex om man har ont i ryggen. Väldigt fel av mig då det är magmedicin. Jag kunde inte ta mig fort nog till ett Apotek trots att jag fått en tablett av Helena på morgonen. Den tabletten verkade tämligen fort och jag mådde genast mycket bättre och det där tipset kom att rädda hela min Gotlandsresa! 
 
Den kvällen jag låg och vilade hade resten av gänget planerat några dagar och dessutom bokat biljetter till Lummelundagrottan! Jag gillar inte såna expeditoner alls men följde ändå med in i Lummelundagrottan ett par dagar senare. Det var spännande ändå även om jag kollade upp i grottornas tak efter sprickbildningar. Men så tänkte jag att har grottorna funnits här i miljoner år ska det väl inte rasa på 11.30 visningen idag? 
 
Vi hann besöka några tidigare smultronställen såsom Själsö bageri, Krönet, glassbaren nere i hamnen, strandcafét i Ljugarn. Vi åkte även sightseeing tåget som gick runt ringmuren som de turister vi var. Det var roligt. 
 
En ny rutt gjorde jag, Minette och Anton då vi åkte ner mot Hoburgen och såg Hoburgsgubben. Sagolikt vackert och det kändes inte som att vi var i Sverige när vi åkte genom landskapet längst ned på Gotlands sydspets. 
Vi hann spela äventyrsgolf på Kneippbyn och helt plötsligt var det oerhört noga med poängen vill jag lova! Ett tävlingsinriktat gäng som vi är. Jag har spelat minigolf typ högst tio gånger i mitt liv men det gick ändå riktigt bra. Likaså kortspelet Gin Rummy som jag lärde mig och orkade delta i på några dagar av Losec. 
 
Vi åkte från stugan i Ljugarn vid 09 och sen stannade vi bara en kort stund för att släppa av Carro i Gävle innan vi fortsatte upp mot Umeå. Ett stopp i Nordmaling blev det för att ta med katten Ronja hem som varit hos min pappa. Vid 23 klev jag in i lägenheten så resan hem tog ca 14 timmar. Kände mig dock pigg och kunde köra en bit - mest troligt tack vare Losec. 
Jag kan ju undra vad Ronja tycker om att komma hem. Hos pappa åt dom kyckling varje dag. Nu är det inte sån gourmetmat för katten. Jag tänkte åka och väga henne på Arken Zoo någon dag för att se hur det går med vikten. Ronja vägde 4,9 kilo i april och veterinären vill att hon ska gå ner i vikt. Sist jag vägde henne var vikten 4,6 kilo och det känns som att hon är mindre än så nu. 
 
Jag åkte ut till Skravelsjö och Ingrid dagen efter vi kom hem. Ingrid hörde när jag ropade på henne där hon var en bit ner i hagen. Det var inte som i fjol när hon kom i full trav gnäggandes till mig och Minette men detta år såg hon mig och lufsade i sakta mak upp till mig där jag stod vid grinden. Ingrid var inte så mycket myggbiten utan det såg rätt bra ut. 
(null)
(null)
(null)
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
 
 
 
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Trots att Rindi har lämnat Gotland så har vi varit till ön även i år. Hela familjen har kommit att bli förtjust i denna underbara ö! För varje år som går plussas det på en person som följer med. I år var det Adams mamma Helena som kom med på resan. Minette hade tidigt i våras bokat en stuga nere i Ljugarn och då vi hade en bädd över passade det sig bra att Helena kom med oss på resan. Så här i efterhand var detta bästa boendet under de tre somrar vi vistats på Gotland. Jättefin och fräsch stuga med väl tilltagen köksutrustning. AC, tv badrum med kalkel och klinker samt tvättmaskin. Grillen på verandan användes också en kväll, gott och trevligt! 
 
Tidigare år har vi lämnat Umeå på kvällen för att köra Norrlandskusten ner under natten för att ankomma Nynäshamn i gryningen. Detta år åkte jag, Minette och Anton från Umeå på dagen för att sova en natt i Carro och Adams lägenhet i Gävle. På så vis kunde vi få lite sömn under natten. Jag sov dock inte många timmar, kanske en och en halv så jag var ändå ganska trött plus att jag varit dålig i magen och haft huvudvärk ett tag. Det visade sig även första dagen på Gotland då jag var tidigt i säng och orkade således inte sitta uppe i stugan och spela kort som resten av gänget. Dagen efter när Helena fick höra hur jag mådde rekommenderade hon Losec eller nåt som är exakt likadant. Nog har jag hört talas om Losec men trodde det var receptbelagda värktabletter för tex om man har ont i ryggen. Väldigt fel av mig då det är magmedicin. Jag kunde inte ta mig fort nog till ett Apotek trots att jag fått en tablett av Helena på morgonen. Den tabletten verkade tämligen fort och jag mådde genast mycket bättre och det där tipset kom att rädda hela min Gotlandsresa! 
 
Den kvällen jag låg och vilade hade resten av gänget planerat några dagar och dessutom bokat biljetter till Lummelundagrottan! Jag gillar inte såna expeditoner alls men följde ändå med in i Lummelundagrottan ett par dagar senare. Det var spännande ändå även om jag kollade upp i grottornas tak efter sprickbildningar. Men så tänkte jag att har grottorna funnits här i miljoner år ska det väl inte rasa på 11.30 visningen idag? 
 
Vi hann besöka några tidigare smultronställen såsom Själsö bageri, Krönet, glassbaren nere i hamnen, strandcafét i Ljugarn. Vi åkte även sightseeing tåget som gick runt ringmuren som de turister vi var. Det var roligt. 
 
En ny rutt gjorde jag, Minette och Anton då vi åkte ner mot Hoburgen och såg Hoburgsgubben. Sagolikt vackert och det kändes inte som att vi var i Sverige när vi åkte genom landskapet längst ned på Gotlands sydspets. 
Vi hann spela äventyrsgolf på Kneippbyn och helt plötsligt var det oerhört noga med poängen vill jag lova! Ett tävlingsinriktat gäng som vi är. Jag har spelat minigolf typ högst tio gånger i mitt liv men det gick ändå riktigt bra. Likaså kortspelet Gin Rummy som jag lärde mig och orkade delta i på några dagar av Losec. 
 
Vi åkte från stugan i Ljugarn vid 09 och sen stannade vi bara en kort stund för att släppa av Carro i Gävle innan vi fortsatte upp mot Umeå. Ett stopp i Nordmaling blev det för att ta med katten Ronja hem som varit hos min pappa. Vid 23 klev jag in i lägenheten så resan hem tog ca 14 timmar. Kände mig dock pigg och kunde köra en bit - mest troligt tack vare Losec. 
Jag kan ju undra vad Ronja tycker om att komma hem. Hos pappa åt dom kyckling varje dag. Nu är det inte sån gourmetmat för katten. Jag tänkte åka och väga henne på Arken Zoo någon dag för att se hur det går med vikten. Ronja vägde 4,9 kilo i april och veterinären vill att hon ska gå ner i vikt. Sist jag vägde henne var vikten 4,6 kilo och det känns som att hon är mindre än så nu. 
 
Jag åkte ut till Skravelsjö och Ingrid dagen efter vi kom hem. Ingrid hörde när jag ropade på henne där hon var en bit ner i hagen. Det var inte som i fjol när hon kom i full trav gnäggandes till mig och Minette men detta år såg hon mig och lufsade i sakta mak upp till mig där jag stod vid grinden. Ingrid var inte så mycket myggbiten utan det såg rätt bra ut. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej