2024 har verkligen inte börjat på topp. 3 större katastrofer och en bättre grej har hänt.
Katastroferna kan rangordnas där allt inte är bara skit.
Om vi börjar i kronologisk ordning. I januari fick Ingrid ett svullet öga. Carro var snabb att ringa Agrias veterinärer för rådgivning och givetvis inträffade detta en helg. Vis av erfarenhet vet jag att ögonskador ska tas om hand omedelbart, Ingrid hade ju sår på hornhinnan på sommarbete sommaren 2022 vilket resulterade i ögondroppande flera dar med olika medikamenter och sen huva med solskydd för ögat i flera veckor men ögat läkte som det skulle och inga bakslag. 
En av fördelarna på Jonstorpsgården är att det finns veterinär i granngården så han var på plats på bara några minuter och kunde konstatera att Ingrid hade fått vad han trodde sand i ögat då han plockade bort några korn samt att det var runda prickar denna gång (och inte som ett streck på hornhinnan förra). Veterinären kunde tillverka serum hemma hos sig så Carro åkte och hämtade det lite senare och droppade ögat med det plus att Ingrid fick nån medicin. Har glömt vad faktiskt. Vid återbesöket var jag med då jag befann mig i Skåne så trevligt att träffa "gårdsveterinären". Grönt ljus, skadan i ögat var läkt. Tror Carro hann hoppträna en gång efter detta, sen har det varit rätt mycket för henne. Carro rider ju flera hästar på gården numera utöver sitt Willys jobb så hoppträningen med Ingrid har verkligen gått i stå. Däremot har Carro varit iväg med Sverkers hästar och hopptränat för Jörgen Larsson och hon har även startat med en av Sverkers hästar. Jättekul verkligen. 
Natten mot den 21 februari drabbades stallet av ett inbrott där det försvann utrustning, bland annat 12 sadlar och en massa andra saker. Vi blev av med utrustning för ca 50 000 kr om det skulle ersättas med nytt. Totalt värde som försvann beräknades till över 300 000 kr och vad vi tror så är det personer som känt till anläggningen och rekat där. Väldigt obehagligt men mycket tyder på det då jag fått höra att det fanns kamera men att tjuvarna hade lyckats få av strömmen på anläggningen. Jag har Trygg Hansa som försäkringsbolag och dom var väldigt snabba till beslut samt att betala ut ersättning. Beslutet kom en fredag eftermiddag och det var ju tur att det var så sent på fredag att jag inte hann ringa dom och ställa till med en scen. Under helgen jobbade jag med ett brev till Trygg Hansa som slutade väldigt ödmjukt och bedjande och jag måste säga att jag är imponerad av Trygg Hansa som utan tjafs betalade ut ännu mer ersättning så vi kunde ersätta med en helt ny sadel. Från att ha varit nära att utlösa krishanteringen i försäkringen så kunde ett logiskt vänligt resonemang helt gå på min önskade linje så jag känner mig väldigt nöjd och kommer ha kvar Trygg Hansa. Som en liten parantes kan nämnas att när min bil blev påbackad löste Trygg Hansa in den och då var dom väldigt bra att ha att göra med. Ett råd till min följare (om jag har några kvar) är att se över vad som gäller och ersättningsnivåer i er hemförsäkring om det blir inbrott i ett låst förråd utanför bostaden. Det kan nog skilja sig åt en del. Som en liten extra knorr på denna i botten tråkiga historia är att vi köpte en exakt likadan sadel till Ingrid som den stulna och den nya tycker Carro är skönare än den förra. När vi köpte vår förra sadel så bedömer jag att Ingrid var "färdigmusklad" och eftersom den stulna sadeln var ny då så köpte vi en exakt likadan modell och storlek. Kan även säga att vi har bytt sadlar tre gånger sen vi Ingrid kom till oss i januari 2019 just genom att hon musklat på sig och flyttat sadelläget allt eftersom. Det blev enkelt att köpa ny sadel och när Trygg Hansa betalade ut bra ersättning gick det som en dans. Carro fick kontakt med en större ridsportbutik i denna veva då dom också var utsatta för en form av stöld. En morgon vaknade jag till ett meddelande från Carro med skärmdump att vi skulle få 10 % på en ny sadel. Bara det gjorde mig glad och lättad tills Trygg Hansa betalat ut ersättning och vi skulle beställa sadeln. Då svarar dom inte Carro och ringer inte upp. I min värld känns det som att dom ångrat sig. Klump i magen och i ren förtvivlan slängde jag i väg ett enda mail till en sadelförsäljare och frågade om "bästa pris på en sadel". Får svar väldigt snabbt och när jag räknade på det hade vi fått 7 % rabatt! Ännu bättre blev det när jag upptäckte att jag hade fått kontakt med en sadelförsäljare/sadelutprovare i Skåne! Det var verkligen slumpen att just Monica fick mailet av mig och svarade positivt. En dag efter Carro jobbat klart på Willys åkte hon iväg till Monica och hämtade sadeln som fanns i lager. Väldigt tacksam för både Trygg Hansa och Monica som gjorde att vi i stort sett gick plus-minus noll på det här och fick en splitterny skön sadel. Vi hade även ordnat så Efterlyst hade bokat flygbiljetter och skulle göra ett repotage om stölden men olika omständigheter som inte låg hos Efterlyst så blev det inställt med kort varsel. Just efter stölden ägt rum ville inte Carro vara hemma i lägenheten ensam så hon var hos kompis när Adam var och spelade hockey. Nu tror jag det gått över men tiden efteråt var inte kul. Ett reportage i Hippson blev det i alla fall. 
Tredje saken som inträffade var att bilen gick sönder. Först lät det verkligen inte bra som att kanske det var nåt med kopplingen. Att bromsarna låg på visste vi men att det var nåt mer..... I alla fall så det jag hört är att bromsarna är lagade och mest troligt inte kopplingen utan en drivknut som måste fixas. Jag håller tummarna för att det inte är värre än att en drivknut också måste fixas. Nån gång måste det ju vända och hända något positivt också. Lite roligt är det ju också i tillvaron för mig. Jag går ofta förbi Minette och Anton och hälsar på lilla Alice. Idag är hon fem veckor gamla och har visat några leenden mot mig dom sista dagarna. Hon är verkligen så underbart söt. En kväll blev jag bjuden på middag när jag slank förbi Minette och Anton efter jobbet. För att rädda denna underbart goda rätt undan glömskan lägger jag in en bild. Tydligen en macka Carro rekommendrat Minette och Anton att beställa på nån restaurang som numera återskapas hemma ibland. 
En positiv sak som hänt (kanske skrev det i förra inlägget, orkar inte kolla) är att jag fick svar på biopsin läkaren tog från tarmen. En av dom där sakerna på tarmväggen innehöll cellförändringar men bedömdes vara så små, allt är borttaget och jag behöver inte ens följa upp det. Känns ju bra att just den där tarmbiten är borttagen och avlägsnad från min kropp. Nu håller jag tummarna att 2024 fortsätter i en positiv anda så jag får lite lugn och ro. Sadelstölden tog rätt mycket energi kan jag säga. Förresten så skrev jag VG på tentan i hyres- och bostadsrättsjuridik nere i Helsingborg 14 januari så det var ju väldigt skoj att jag än kan leverera på topp i skolbänken. 
 
Inget kunde hindra Carro och Kristina att åka och tävla några dagar efter stölden. Med lånat material kunde Carro lotsa Windie runt Windies första 1,10 någonsin. Carro hade det inte lätt i en stor sadel, stor hjälm och stora stövlar men vi ska inte klaga men förutsättningarna kunde varit bättre med egen utrustning. Carro sa att sadeln gav inget stöd åt henne alls men det är tacksamt att det gick att låna utrustning till både häst och ryttare. 
 
Söndagen efter sadelstölden kände jag att läget var akut att få ner sadelskåpet till Skåne för att kunna göra det ännu svårare för en tjuv att stjälva vår utrustning. Slängde ut en förfrågan på Facebook om jag kände någon som skulle neråt landet. Det tar typ en timme så får jag napp. Det visade sig att en av mina fina FB vänner delat inlägget och en skulle upp till Nordmaling för att hämta en trailer och sen ner till Skåne och lämna en bil. Bilen skulle lämnas typ nästan i Jonstorp dessutom Några timmar senare möttes vi upp utanför Lottas Vägkrog i Nordmaling, skåpet hamnade på deras pickup och sen kunde Carro hämta skåpet nästa dag där dom skulle lämna bilen. Hur smidigt? Och jag tänkte, vilket fantastiskt kontaktnär jag har! Kostnaden blev mindre än att skicka med Bilfrakt och det absolut bästa var att jag slapp emballera hela tävlingsskåpet utan det kunde åka "naket". Bara att slå in tävlingsskåpet inför julafton var ju en procedur bara det. Så nu är tävlingsskäpet på plats nere i stallet i Jonstorp och tack bästa Sandra som var högst delaktig i den snabba och förträffliga hanteringen. 
 
På jobbet har vi haft ett pussel nyss. Jag som inte lagt pussel sen jag var barn fann detta väldigt roligt och jag satt några fikan och luncher och pusslade. Det var så roligt att jag köpte ett pussel som jag nästan lagt klart hemma. Som synes på bilder nedan så tycker Ronja mycket om mitt nya intresse. Ronja är orsaken till att jag hittat pusselbitar runt golvet och en bit hade sökt sig ända ut i hallen och låg vid ytterdörren. Än idag saknar jag en bit av ett träd men tänker att den kommer fram när jag letar under soffan eller tv bänken. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej