Idag har jag anmält ett företag till Konsumentverket. Syftet är att jag önskar att dom ska inleda en granskning av detta företags metoder i olika sammanhang. Mitt eget ärende kommer nog lösas tids nog men såna här ljusskygga typer som driver ett företag där det är kaos borde inte finnas på marknaden eller ordentligt steppa up. 
 
Det började i mitten av september när jag beställde en vara från ett företag jag aldrig gjort affärer med tidigare. Normalt är jag extremt misstänksam men i detta fall så beställde jag då det kändes bra med Klarna som betalmetod och jag tycker Klarna står för nåt seriöst då jag aldrig haft strul med Klarna och när det varit något med leverans nån gång genom åren har Klarna alltid ställt upp och pausat faktura. Klarna har stått för något stabilt och ett företag som inte har med skojjare att göra. 
 
Ganska snart efter ordern var lagd på Internet började jag ana oråd. Då det var lite halvbråttom med leveransen så var jag nöjd vid beställning då produkten fanns i lager och leveranstid ca fem-tio dagar. 
Direkt efter beställning så fanns en skuld hos Klarna vilket gjorde att jag trodde att varan var skickad. Men nejdå. Ännu mer oråd och när jag började googla så insåg jag att det här är om inte bluffmakare så ett oseriöst företag. Ännu värre blev det när det inte går att få tag i företaget via telefon. Dom svararde på messenger och nån gång var det nog en chatt-robot som stod för ett papegojsvar. Eftersom jag rätt omgående inte trodde på deras lögner om leverans och tiden för annullering av ordern med stöd av distansavtalslagen så drog jag tillbaka ordern. Jag förstår än idag inte hur det kunde vara det enkla i denna soppa men eftersom jag drog till med en skrivelse med lite fikon-advokat-språk med hänvisning till lag och paragraf så annullerades orden. Jag fick även en bekräftelse på mail. Så långt allt lugnt? Trots detta så ligger skulden kvar hos Klarna! Jag skrev messenger och var det en chattrobot som svarade att "Klarna skulle få notis om detta". Det föll i glömska ett tag tills Klarna (där jag markerat ett problem med leveransen) hörde av sig. Nä givetvis har inte Klarna fått någon notis om den annullerade ordern. Jag trodde det skulle vara en enkel match för Klarna att plocka bort skulden när jag skickat över pdf på både min annullering men även företagets bekräftelse. Säg det som är enkelt i livet..... Klarna bad mig ta kontakt med företaget och skickade ett telefonnummer (vilket var ett annat än det på hemsidan). Telefonnumret där ingen först svarade men vid senare försök så käckt lät meddela att dom hade inte med företaget att göra. Nähä men visst är en i styrelsen för företaget även inblandad hit jag ringer nu?? Jo så var det ju. Nåja jag provade ringa numret som fanns på hemsidan till företaget vilket inte var nåbart. Skulle jag tro nåt annat? Oddsen att dom där svarar i telefon är högre än att vinna på Lotto och det säger väl det mesta. Dessutom tidigare har jag fått besked att "dom var på kundtjänstutbildning". Finns ingen utbildning som hjälper dom tyvärr. Som konsumet kan jag nog anses ha gjort allt jag kunnat och nu behöver jag inte agera hos Klarna mer. Jag undrade hur dom kunde ha med ett sång här ljusskyggt och oseriöst företag att göra. Kollar jag Trustpilot på Internet så har många många fler med mig samma problem. Dessutom har dom nån djävligt konstig återbetalningspolicy som inte går att förstå, den säger ingenting utan dom hänvisar till "företagets policy". Dessutom är dom så fruktansvärt oseriösa att dom skickar betalning till Klarna och sätter mig i skuld trots att dom inte ens är i närheten att skicka varan. Nåja, domt mess with me för fan. För nu är dom anmälda till Konsumentverket. När jag var klar med anmälan gick jag in i Konsumentverkets diarium och vad hittar jag där? Företaget har fått sexton anmälningar under 2023 varav tolv var från augusti och frammåt. 75 % av anmälningarna har kommit de sista 2,5 månaderna. Hoppas Klarna avbryter sitt samarbete med detta företag och att Konsumentverket inleder en granskning. Kan nämna att det gäller ett aktiebolag som är verksam inom fritidsbranschen som har detaljhandel i butiksform men även webshop. 
 
Efter varit djävligt irriterad känner jag mig nöjd och tillfreds och hoppas mitt arbete kan leda till att andra inte hamnar i tjafs med dom här personerna. Och jag kommer strida i döden för det här. Jag kommer inte betala what so ever. Som konsument har jag gjort allt rätt men får en massa trassel. Jag är glad att jag har juridisk utbildning och är insatt hur man gör när det blir problem. 
 
I Skåne är Ingrid pigg och rask. Carro fick skritta hela denna vecka men tydligen har hon valt att promenera med Ingrid då hästen är så pigg och på och vill helst springa. Jag ser det som ett sundhetstecken, hoppas jag har rätt. På fredag är det vecka två och då får Carro trava och galoppera och gissar jag rätt är det nog en glad och tokpigg Ingrid under sadeln. Ytterligare en vecka bort får dom hoppa några språng. 
 
Ikväll var jag i stallet hos Rindi. Det var kul att träffa Teddy igen. Rindi börjar få en riktig teddy-päls. Innan jag åkte till stallet kunde jag hämta ut ett paket från Gotland med Rindis täcken. Kommer bli bra då det kan vara väldigt kallt här i Norrland trots Teddy-päls.  
 
Just idag tipsar jag om ett pyssel inför stundande helg. Ta pumpan och halloween till en ny nivå!
(null)