Idag har inte så mycket hänt. Jag älskar att vara i stallet men nu tryter orken lite så då var det skönt att Minette fixade utsläpp i morse och att hon tog hand om Rindi och stallet själv tillsammans med Anton. Jag fixar ltie med täckena ikväll men allt grovjobb och träningen är klar för dagen. 
 
Jag var lite skeptisk till inlägget igår men så mycket stöd jag fått från alla håll och kanter både via sociala medier men även på sms. Att personer jag inte känner så bra engagerar sig och tipsar mig värmer. Tack så mycket! Jag uppskatter det väldigt mycket ska ni veta! 
 
"Jag har skrivit musik till Lena PH" eller dagens lilla saga
Nedanstående bild behöver ingen närmare förklaring. Ni mina följare förstår ändå. Mailet är gammalt nu men avsändaren densamma. Som ni förstår så är detta projekt ett fullständigt Mission Impossible. 
 
Jag visste inte själv vilka låtar det var men när jag hörde dom insåg jag att det är kända låtar.
För alla er som inte vet vilken låt Somand Af Verden är så finns en länk HÄR till youtube. 
Vågner i natten finns HÄR . 
Lena PH, Orup och Ulf Lundell behöver ingen närmare presentation. 
Jag kan ju nämna att mig veterligen har personen som skrivit mailet aldrig sysslat med musik på den här nivån. Jag kan inte fatta hur någon kan hitta på något som är så uppenbarligen sagor. 
 
Övrigt i mitt liv just nu
Vad händer övrigt i mitt liv nu då? Hemma pratas det en del heminredning då flytten för Minette drar allt närmare. Igår visade hon ivrigt vad som inhandlats på Mio under dagen. Så roligt att Minette har sin bestämda stil och följer den. Allt blir genomtänkt i nya lägenheten och slutresultatet ska bli så roligt att få se! 
 
Tankarna på en bok finns. Jag tänker mig en form av dokumentär i bokform då jag varit igenom alla instanser på Socialtjänsten vad gäller framför allt umgänge. Ett tag var det mycket hot om att "ta" vårdnaden ifrån mig men det föll fort ganska platt. Många brottas ju med såna frågor men för mig har umgängesfrågan varit minst sagt bekymmersam. Å ena sidan finns en dom om umgänge och å andra sidan ska jag skydda mitt barn. Domen om umgänge väger oerhört tungt och andra sidan av det hela så lämnade förskolan in flertalet orosanmälningar om förhållandena hos pappan. Mitt mellan detta stod först och främst ett litet otryggt barn och en mamma som var helt vingklippt. Den här problematiken är inte enkel att förhålla sig till. Som vårdnadshavare är du skyldig att se till att ett umgänge med föräldern barnet inte lever samman med fungerar och för att förtydliga detta hade jag domen att följa. Sen ska jag skydda barnet när jag uppenbarligen märker att hon inte mår bra av resorna och visa förskolan som låg på efter sina anmälningar att jag verkligen agerar. 
Normalt folk går ju att diskutera och prata med för att komma fram till lösningar. Andra är det inte ens lönt att prata med för det finns så mycket fantasier och det som gäller en dag gäller inte nästa dag. 
Vi får se hur det blir med en bok men jag ska i alla fall strukturera upp det material jag har och det är mycket. 
 
Dagens sms
Idag har det ramlat in några sms och dom ser ungefär ut som gårdagens som jag la ut på bloggen i går kväll. Det pratas fortfarande om tingsrätt och dom och jag ska träffa osv. Jag tror jag fått tiotalet av dessa sms på senaste dygnen från i helgen. 
 
 
 Min snabbanalys. Jag, jag och jag. Jag SKA träffa henne snart. JAG har familjerätten på min sida. JAG har alla papper...... och sen skriva namnet Thomas till mig. För att liksom jag ska bli nyfiken vilken denna Thomas är eller är det någon jag förväntas veta vem det är? Kanske en kändismusiker? Orup? Jag har faktiskt ingen aning och jag bryr mig inte det minsta heller. 
Allt utgår från medelpunkten pappan i sms:et ovan medans han helt glömmer barnets perspektiv och att umgänget faktiskt är till för och utgår från barnets bästa. Så här står att läsa om umgänge på socfamratt.se: 
Barn har rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Detta innebär inte någon plikt för barnet att umgås med föräldern. Det innebär inte heller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnet. 
 
Självklart har jag mycket kött på benen kring det umgänge som varit och inte fungerat och då har jag haft ett tålamod som vida överskridit det som egentligen varit nyttigt för Caroline. Men nu är måttet rågat. 
Cirka en timme efter sms:et ovan kommer sms:et nedan i sin helthet, vilket säger en del om röran som finns i nåns huvud just nu och det är inte i mitt huvud i alla fall! Här ömsom risar och rosar någon eller så är det spelet den onde och den gode i samma person. 
 
 
 Behöver jag säga att jag inte är intresserad och skulle inte ens ta i honom med tång. Däremot välkommen till en Tingsrätt. Det ska bli bli rena walk-over affären. Självklart har jag frågat Carro vad hon vill då hon är stor nog att föra sin egen talan. Jag var inte förvånad över svaret.  
 
Märk DNA
När vi köpte dressyrsadeln nämnde jag för sadelprovare Andrea att jag tyckte det var stora värden som förvaras utanför lägenheten ofta i lite tvivelaktiga förvaringsrum osv. På Hippo har vi rejäla skåp med galler vilket känns skönt. Andrea nämnde i alla fall detta med märk DNA och det fångade genast mitt intresse. Efter lite googlande såg jag att det kostar runt 500-1000 kr att beställa ett kit och det blev aldrig av att jag gjorde det tidigare.
 
Nu har transportbidraget från Surf äntligen kommit och då tänkte jag göra slag i saken så igår bestämde jag mig för att beställa kitet på webben. Jag började på mitt försäkringsbolags hemsida. De flesta försäkringsbolag har information på sin hemsida och mitt försäkringsbolag, Trygg-Hansa länkade till en sida där Trygg-Hansa kunder erhöll 100 kronor i rabatt på ett kit. Den leverantör som Trygg-Hansa samarbetar med är Smartwater (det finns många olika att välja på) men jag valde Smartwater då priset kändes bra och att Trygg-Hansa samarbetar med Smartwater känns förtorendeingivande även om jag tror att det inte spelar så stor roll vilken leverantör man väljer. Alla fungerar på lika sätt och jag tror att registreringen man sedan gör för sitt unika DNA hamnar i samma register som är internationellt gångbart. När jag kollade Smartwaters hemsida så framgår att dom samverkar med Statens Järnvägar mot kopparstölder. Jag är lite insatt och vet att koppar är väldigt attraktivt och det betalas en del för detta material. Om jag inte har helt fel måste till och med "skrotar'" fråga en säljare var kopparn kommer ifrån som dom vill sälja. I alla fall så beställde jag detta via webben i går förmiddag och idag kom ett brev på posten. Grymt snabb leverans och smidigt att betala med bankdosan. 
 
För er som inte vet så mcyket så klipper jag in lite information från Smartwaters hemsida. 

VAD ÄR SMARTWATER?

SmartWater är  den moderna tidens ”osynliga” stöldskyddsmärkning samt rån-/inbrottsspray, även kallat "DNA-märkning" eller av Polisen MärkDNA.

SmartWaters märkvätska innehåller oändligt antal unika kriminaltekniska-koder som kopplas till en person eller organisation i SmartWaters internationella databas. Kopplingen ger en spårbarhet åt märkta objekt vilket ökar chansen att stulna eller borttappade ägodelar kan återlämnas till dess rättmätige ägare. De kriminaltekniska koderna kopplar dessutom kriminella till brott. Ägaren penslar eller sprayar på SmarWater MärkDNA på sina värdeföremål. Den unika blandningen tillverkas endast en gång och är därför juridiskt användbar av en åklagare vid en rättegång.

SmartWater är dokumenterat ofarligt för hälsa & miljö enligt utredningar av TeliaSonera Skanova och Trafikverket tillsammans med Kemikalieinspektionen – i flytande form, förvaring, vid applicering och efter torkning.

 Egenskaperna för SmartWater är unika jämfört med andra stöldmärkningsmetoder. SmartWater har en dokumenterad hållbarhet på 5 år i utomhusmiljö enligt testnormen PAS820:2012. Både SmartWater MärkDNA och SmartWater Rån/Inbrottsspray är testad och certifierad enligt PAS820:2012, med högst resultat - 5 års hållbarhet i utomhusmiljö.

SmartWater är effektivt avskräckande på grund av det sätt som det juridiskt kopplar kriminella till en viss brottsplats, brott eller i vissa fall flera brott.
 
Internationell databas

Samtliga MärkDNA-koder lagras i SmartWaters internationella databas. Databasen erbjuder spårbarhet utanför Sverige samt är certifierad enligt ISO27001 och garanterar att de unika koderna är kopplade till en person, ett företag eller organisation. 

Man penslar vätskan på föremålen man vill stöldskyddsmärka, klistra upp dekaler i närheten av dina märkta föremål (verkar avskräckande på tjuvar då juridiskt kan koppla ihop kriminella till brott) samt registrera alla föremål på Internet. Klart! Det jag avser märka är främst sadlarna men även några smycken jag har som jag fått i arv. Tänker att jag får smeta på sadlarna på många olika ställen. DNA:et är i alla fall helt osynligt för blotta ögat så det spelar ju ingen roll. Jag har ingen dyr konst men jag kan tänka mig att konst är väldgt bra att märka.

 
 
 
 

4 kommentarer

Jennifer

08 Mar 2016 21:50

Nyfiken om DNA-märkningen. Hur fungerar det om man säljer ex sadeln? Kan man registrera om ägaren, eller hur kan det tänkas fungera?

Svar: Hej! När jag säljer DNA märkt gods skriver jag på kvittot att varan är DNA märkt på gamla ägaren. Smart är ju att säljs varan vidare ytterligare en gång följer ett dokument med kedjan av säljare. Varan kan knytas till den nya ägaren.
Ulrika Backman

Hanna

09 Mar 2016 09:18

Ville bara skriva att jag hoppas att det ger sig, får ett avslut.
Jag har själv blivit trakasserad i runt fem år , med olika intensitet.
Det tär verkligen på en även om man försöker vara stark och inte låta det komma åt en.

Jag känner dig/er inte , inte mer än att jag brukar läsa här ibland och ibland se er på tävling tex.

Jag hoppas dina barn får fortsätta vara lyckliga med EN superförälder, för det är så du verkar.
Helt grym och så otroligt mån om barn och djuren.
Det är nog därför jag läser här, du sprider en bra känsla!
Heja dig!

Svar: Tack så mycket för dina fina ord! Oj vad det värmer! Jag tvekade ett tag hur mycket jag skulle lägga ut på bloggen men för mitt vidkommande har jag fått så mycket positiv respons att det är otroligt. Det stärker mig och en kommande kamp om umgänge känns nu överkomlig. Tack för din underbara kommentar <3
Ulrika Backman

Miriam

09 Mar 2016 18:23

Starkt av dig att våga berätta. Hoppas du går stärkt ur det och att det tar slut någon gång. Har ingen erfarenhet själv men läst psykologi i min utbildning och man blir mörkrädd hur många personligheter/störningar det finns. Du har kämpat bra som har så fina barn och ni verkar ha ett starkt band till varandra. Även att kunna ha ponny och vara ensam vuxen. Ha det bra Miriam

Svar: Tack Miriam för din fina kommentar. Tack och lov att Carro nu börjar bli så gammal att hon själv kan berätta vad hon vill och ingen som kan tvinga henne till ett umgänge hon inte vill ha. Vi prioriterar ponnyn. Semesterresor blir det inga förutom när ponnyn är med, typ tävling .) Kram // Ulrika
Ulrika Backman

karin

09 Mar 2016 22:11

Jag har läst din blogg sporadiskt under några år. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men shit vad du verkar ha gått igenom. . Vill även skriva samma sak som en annan kommenterade, du verkar ha två toppenfina tjejer! Många styrkekramar till dig.

Svar: Tack! Jag känner mig stärkt, tänk vad några rader från bloggläsare kan göra <3 Ja tjejjerna är fina, jag är så stolt över dom. Kram tbx.
Ulrika Backman

Kommentera

Publiceras ej