Ni som följer min blogg vet att det ibland händer konstiga saker i min lägenhet. I ett inlägg från i fjol beskrev jag hur ett glas välte mitt framför mina ögon utan mänsklig hand som slog omkull det. Detta inlägg finns att läsa HÄR. Nu har det hänt saker igen. Under flera nätter i rad har katten varit orolig ohc hon har fått för sig att sitta i ett hörn och hoppa upp efter tapeten. Först tänkte jag att hon börjat med gamla dumheter igen, eller har jag silverfisk i lägenheten? Kan inte sätta fingret på det men katten har väkt mig flera nätter genom att vara lite småorolig. Vandra runt, leva om. I alla fall ett beteende jag inte känner igen. Normalt sover Ronja hela natten och väcker mig först på morgonen för att hon är hungrig. 
I går när jag kom hem med bilen körde jag Kungsgatan västerut och när jag kollade upp mot lägenheten kunde jag konstatera att ena lampan i fönstret i sovrummet var släckt och då tänkte jag att glödlampan gått sönder. Den andra lampan släckte jag själv i veckan eftersom jag ställde en puff i hörnet som irriterat Ronja dom sista dagarna. I och med att jag ställde puffen i hörnet satt jag aldrig in kontakten för den lampan men den andra lyste. Tills igår. När jag kom in i lägenheten bytte jag glödlampa från den som jag själv dragit ut kontaken ur. Bytte och skruvade in glödlampan i lampfoten på den lampa som självslocknat. Trodde jag. Inget hände. Tills jag tryckte på strömbrytaren. Då tändes lampan. Och håren reste sig på armen. JAG har inte släckt lampan i fönstret. Kollade med Carro och hon hade inte heller släckt den. Visst är det lite märkligt att den lampan oförklarligt blir släckt bara för att jag drog ur kontakten ur den andra? Jag förstår verkligen inte hur det kunde gå till att lampan släckts på strömbrytaren utan att jag eller Carro gjort detta? Berättade om det här för min vän Eva i telefon i går kväll. Jag kanske inte skulle gjort det för natten blev verkligen ännu mer besynnerlig. Som vanligt var katten igång och for runt i sovrummet, dels i hörnet där puffen numera står men även i övriga sovrummet snokade hon runt hörde jag. Till slut klev jag upp vid fyratiden och gick på toa och när jag ändå var uppe fick hon mat. Normalt får aldrig Ronja mat mitt i natten men jag resonerade att får katten mat nu så sover hon sen och jag får också sova då. Trodde jag. Det som händer är att jag hinner knappt lägga huvudet på kudden så går brandvarnaren igång och ni vet ju hur det låter. Jag blev väl inte rädd att det brann eftersom jag varit i köket där brandvarnaren är bara några minuter innan men jag kastade mig ur sängen och på brandvarnaren för att oskadliggöra den och för att grannarna inte ska bli oroliga. Jag har två brandvarnare och givetvis var jag på fel först. Till slut fick jag tyst på brandvarnaren och kollade snabbt att allt var okej och ingen rök någonstans. Naturligtvis var allt lugnt. Nu vet jag att damm, drag eller ånga kan göra att brandvarnare går igång. Det blåste i natt men det har det gjort tidigare när jag till och med vädrat korsdrag där krukor åkt i golvet utan att något hänt. 
Jag kännde mig lite skärrad så jag satt mig i sofffan i vardagsrummet och den kyla som omgav mig. Det känndes helt sjukt, det känndes som att jag satt i kallstallet där Rindi spenderade flera veckor i december. Lite kallt och rått ni vet. Det känndes obehagligt på nåt vis. Till slut orkade jag inte sitta i soffan så jag tog med katten in i sovrummet för att försöka sova. Efter lite övertalgning la sig katten hos mig men stirrandes ut i hallen. Jag gillar inte det där stirrandet för katten bekräftar att det finns nåt i lägenheten. Jag tror egentligen inte på övernaturliga saker eller "besökare" men det har hänt oförklarliga saker i min lägenhet tidigare (se inlägget jag länkade till i inledningen). Jag ser att sist var 31 augusti och nu i början av mars. Nåja, händer det inte mer saker än en gång per halvår får jag leva med det. Men det är ju lite skumt att det händer saker när katten är som tokig i ett hörn i sovrummet och när jag ställer dit en puff, drar ur en kontakt till en fönsterlampa och låter den andra lampan i samma fönster brinna så släcks den lampan helt oförklarligt på strömbrytaren. 
Nu på förmiddagen har jag fixat brandvarnaren sen i natt och nu sköter den sig som den ska. Inga falsklarm. I natt var jag helt på det klara med att dessa brandvarnare skulle kastas och nya in i lägenheten men eftersom den verkar fungera nu så får det vara. Så länge. Brandvarnare är ett måste vilket jag varit oerhört noga med under alla år i alla bostäder jag haft. Nu är det extra noga eftersom jag är en nattladdare vad gäller mobiltelefonen. 
Jag har ju alltid sagt och tyckt att det som händer runtomkring oss finns det fysiska förklaringar till. Saker "händer bara inte" men nu gör det så. När jag så vaknat på förmiddagen hittade jag ett budskap i min kaffekopp. Håller jag på bli tokig? 
 
 Och de numera berömda fönstret med mina lampor. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej