Stor sorg på Surf. Lilla lilla fina Gandalf är död. I går morse fick han avlivas på grund av tarmvred, han gick inte att rädda. Vi hade Gandalf med oss till Ström sommaren 2012, meningen var att Minette skulle rida honom innan ridskolan började igen då han var lite busig. Carro fick också rida lite på honom. Gandalf var sötaste lilla ponnyn och jag kan inte fatta att han är borta. Han var dålig på måndagkväll och veterinären var ut. Jag trodde inte det var så allvarligt att det var fara för Gandalfs liv men så var det. Tidigt, tidigt på tisdagmorgonen blev han så väldigt dålig att det fanns inget mer att göra. Vila i frid finaste lilla Gandalf <3 Nedan: Carro och Gandalf.
Självklart tror jag nu att även Rindi har tarmvred. Eller fång. Eller kolik. Har inte Rindi bajsat onaturligt lite idag? Inget bajs i boxen innan vi åkte hem. Hur ofta händer det? Men ponnyn bajsade ju på ridbanan. Men Rindi kan ha gaskolik?!? Var hon pigg att rida idag? Både och??!!? Rindi ville inte äta upp det sista av kvällshöet. Men hon hade ju nyss ätit betfor, korn och lusern. Jag vet ju att Rindi inte vräker i sig mat. Men det kanske är nåt fel?
På dressyrträningen förra fredagen bajsade hon sju gånger. Fast idag hade hon bajsat i hagen. Allt hö uppätet. Ni hör hur jag håller på. Jag mår inte bra av det här. Självklart kan inte Rindi vara frisk när det finns så mycket hästarna kan bli sjuka av. Hatar att nojja på det här viset men Gandalfs bortgång gjorde mig både ledsen och påmind om hur skört livet är och hur fort den kan förändras.
I går hopptränade Carro och Rindi, det var första uteträningen för säsongen. Rindi hoppade snällt allt Carro styrde på, till och med en kombination på 80 och ut låg väl på 90. Carro red ordentliga vägar. Självklart fanns inget minne kvar i paddan så jag kunde inte filma. Tog upp mobilen och den hade ingen ström. Så typiskt.
Här nedan är i alla fall övningen, som vanligt en mycket bra övning av Eliabeth.
Idag red Carro Rindi på utebanan ganska länge medans jag mockade och fixade i stallet. Jag har även börjat mocka hagen och det syns faktiskt skillnad på bara några kärror. Tidigare om åren har jag börjat mocka jättetidigt men jag har lärt mig avvakta lite, det blir så fruktansvärt tungt att mocka för tidigt, det går betydligt enklare när hagen börjat torka upp.
Vi har beställt ridstövlar från Ale ridsprot. Moumtain Horse Supreme high rider. Vad händer? Minette beställd regular/regular och dom var något för trånga så vi har returnerat och beställt wide. Stövlarna kom idag och då har butiken skickat likadana! Så djävla klumpigt. Nu får Minette reda ut det där. Självklart ska butiken betala returfrakten och fixa hit rätt stövlar. Dom är till och med betalda. Jag fullkomligt avskyr när det ska strula. Fler än en gång har jag i alla fall varit glad att jag läst en del juridik och kan sätt hårt mot hårt om det skulle behövas. Redan när vi köpte de första regular/regular stövlarna krånglade butiken. "Vi kan inte göra återköp på stövlarna då det gått för lång tid" Vaddå? Vi mottog stölvarna en torsdag och meddelade följande måndag att vi måste returnera. Enligt distanshandelslagen är den reklamationstiden helt okej. Självklart upplyste jag butiken om detta i mail men att det är inget problem då vi vill byta till en annan storlek. Och då skickar dom fel stövlar!
OM nån är intresserad kan vi sälja stövlarna snabbt och smidigt för 3200 kr, ej använda eller provade, storlek 39 regular/regular. Nypris 3998 kr, se länken
HÄR. Jag klipper nedan in info om stövlarna.
SUPREME HIGH RIDER
Exklusiv, stilfull och nätt ridstövel i fullnarvat nappaskinn som ger dig känslan av att bära en handske, eller ett andra skinn. En avancerad tävlingsstövel i yttersta kvalité! Lästen och sulan är nätta och bekväma, men ändå topputrustade med den senaste tekniken inom stötupptagning och ergonomiskt stöd för foten.
Den övre delen av vristen har elastisk snörning, vilket i kombination med stark och tålig YKK® dragkedja, gör stöveln lättare att sätta på och ta av. Snörningen ökar också komforten avsevärt genom att foten och vristen tillåts flexa fram och tillbaka obehindrat.
Skyddshöljen längs sidan blixtlåset förlänger livet på dragkedjan och hjälper till att skydda din sadel etc. Elastisk resår längs baksidan av benet för bättre individuell passform.
Yttersulan är utrustad med det nya Stirrup Control System 3 Lite®. SCS3 Lite® är ett nättare och lägre profilerade SCS3 system jämfört med SCS3 Grip, som är det ursprungliga systemet som lanserades 2005. SCS3 Lite® erbjuder fortfarande en unik och oöverträffad nivå av kontroll och stabilitet i stigbygeln när de kombineras med SCS3 Lite® stigbygelplattan.
Invändigt är Supreme High Rider utrustad med mjuka polymerer med gelteknologi och luftblåst EVA* i hälen, som absorberar stötar från marken. Tåpartiet är utrustat med dubbel EVA för att ta upp stötar från stigbygeln. För att stabilisera och stötta upp hålfoten finns en bred stålgelänk i sulan.
* EVA är en förkortning av ethylen, vinyl och acetat. Det är ett polymermaterial som används för stötupptagning, mjukhet och flexibilitet i olika typer av sport- och fritidsskor.