Nu när det börjar bli kallt ute får många hästar problem med magen (kolik) när deras vatten i hagen plötsligt försvinner. Jag gillar att Rindi är ute länge på dagarna och är hästarna ute länge är det viktigt med vatten även ute under vintern. De eluppvärmda kärlen har blivit väldigt populära på senare tid. Vad jag vet funkar dom väldigt bra. Nackdelen är att dessa kärl kräver elström vilket kan vara svårt på många ställen. Dessutom är dom dyra (fast jämfört med en veterinär räkning pga kolik är det billigt). Jag har fått ett tips inför förra säsongen som jag tänkte delge er. Tipset är att köpa in en kylbox och klä den i liggunderlag. Det fungerar som en termos. Jag köpte en kylbox och liggunderlag på Biltema. Jag klippte liggunderlaget i bitar som täcker utsidan, botten och locket. Liggunderlaget tejpade jag fast på kylboxen med flera varv silvertejp. På kvällen i stallet är den sista stallsysslan att gå ut med två vattenkannor varmt/hett vatten till kylboxen i hagen och med lite varmt vatten skölja ur kylboxen så det inte finns något kallt vatten eller is kvar. Det är viktigt att även skölja locket invändigt. Ca en och en halv vattenkanna av det varma/heta vattnet häller jag i kylboxen och på med locket. Den som har morgonutsläpp tar av locket från kylboxen - och varsågod! Hästen har om inte varmt så ljummet vatten i kylboxen. Vatnet håller sig ofta utan att frysa. Det kan bli isigt runt vattenlinjen. Riktigt kalla dagar kan det bli en isskorpa men då har hästen haft vatten en stor del av dagen i alla fall! Hemligheten är att på kvällen skölja ur all is så att kylboxen är helt isfri när jag fyller på det varma kvällsvattnet. Denna lösning fungerade utmärkt förra säsongen. Till denna säsong har jag köpt ännu ett liggunderlag och tejpat runt kylboxen, så jag har två liggunderlag monterade. . Ytterligare ett tips är att med vattenkokare koka upp en mängd vatten, hälla i en stabilare plastflaska som tål värme och lägga i kylboxen. Då håller sig vattnet utan att frysa ännu längre. Så här ser Rindis inklädda kylbox ut:
Lägger ut en bild på en glad Carro under en massa löv. Jag tycker denna bild är så härlig!
Förresten så kan jag berätta att Caroline varit på vift i Umeå idag. Hela dagen har jag varit upptagen med möten. Mobilen har ringt men jag har tryckt bort samtalen. Vid tre får jag ett sms. Det är från en man som har hittat Carro gråtande på Sandbacka. Hon hade frågat honom om han visste vägen till Thulehuset. (Vi bor vid Thulehuset). Vi var precis klara med mötet så jag slängde mig på telefonen och ringde upp denne man. Han hade alltså hittat Carro utanför Stenhärdans förskola där han skulle hämta sitt barn. Det var väldigt snällt att han hjälpte Carro att komma i kontakt med mig. Jag förklarade gör mannen att jag omedelbart skulle komma och hämta Carro med bil och att jag förstod på hans beskrivning var Carro var. Jag sprang hem från jobbet och hämtade bilen och åkte och hämtade min lilla vilsna unge. Det visade sig att Carro utan lov följt med en klasskompis hem. Kompisen skulle dock bort så Carro fick vända om och cykla hem och cyklade då vilse. Tack och lov för den snälla mannen som hjälpte Carro, jag skickade senare ett sms till honom att jag hittat Carro och tackade för hjälpen.

1 kommentarer

Emelie

19 Oct 2013 08:40

Åh stackars Carro, måste ha varit fruktansvärt för henne (och för dig då du fick veta)!
Ja man får fixa små hemmagjorda lösningar för även om jag skulle velat ha en eluppvärmd så skulle det gå på 20000 till våra fyra hagar... Vi har byggt en isolerad låda där man ställer en vattenhink i, håller oxå hela dagen. Alla sätt är bra men bäst vore om vi fick slippa vintern helt ;)

Svar: Oj vilken puls jag fick innan jag visste att allt var okej med Carro. En gång var Carro och ett till barn borta från dagis och polis tillkallades. Sånt jag aldrig mer vill vara med om! Ja det gäller att vara kreativ och hitta smarta lösningar. Jag tror vi hästägare är duktigt på goda idéer :)
Ulrika Backman

Kommentera

Publiceras ej