Idag läste jag en krönika på Västerbottens Kuriren "Måste man bjuda alla barn på kalaset"? Länk finns HÄR
Denna artikel fick mig att tänka på händelse som utspelades 2013 när Carro var åtta år. Det var så att en tjej i Carros klass fyllde år och hade bjudit alla tjejjer i klassen på kalas utom två barn. Carro och en annan tjej fick ingen inbjudan. Denna gång delades inga kalasinbjudningar ut inom skolans väggar men vad spelade det för roll när tjejjen som skulle ha kalaset gick omkring i klassen och förkunnade:
-"Jag har bjudit alla utom Carro och XX". Detta fick jag höra från flera håll och det gjorde mig vansinnig.
Kalasdagen kom och jag och Carro var av en slump på stan och när vi skulle gå hem var hela kalaskonkarongen i snöborgen som var uppbyggd på Renmarkstorger i Umeå. Där inne var alla Carros klasskompisar och lekte. Någon dag efteråt fick jag höra av en mamma till ett barn som var med att det barnet hade haft en dålig känsla och mått dåligt när hon såg Carro gå förbi snöborgen eftersom Carro inte fick vara med. 
 
Jag kunde inte lämna denna händelse så jag tog helt enkelt klasslärarens sändlista till föräldrarna och skrev ett mail som jag döpte till "Ett dåligt exempel" och skrev vad jag tyckte och tänkte om det som skett. Mamman till flickan som fyllde år försvarade denna handling. Det var jättejobbigt för Carro i skolan innan kalaset eftersom det pratades om kalaset och födelsedagsbarnet verkligen ville vara taskig mot Carro och XX genom att upprepa att dom inte var bjudna. 
Jag tror dom var ca 10-12 flickor i klassen vid den tiden. I min värld skulle alla bjudas eller mindre än hälften för då blir inte en liten grupp utpekade som "objudna". 
Kanske var det här en av olika anledningar till att Carro ville byta skola? Detta hände på vårterminen i trean och när fyran började hade Carro bytt skola. 
Carro förklarade en dag att hon ville byta skola. -"Är du säker"? frågade jag, -"Du har ju kompisar i din nuvarande klass".... -"Mamma, jag får nya kompisar" sa Carro. 
Fattar än idag inte hur det gick till då Minervaskolan i Umeå hade lång kö till klasserna men jag lyckades få en plats till Carro. Vid den tiden var Minervaskolan väldigt populär och jag ångrar inte en dag att Carro bytte skola då hon fick en fantastiskt bra lärare som bara några veckor in på terminen märkte att Carro ställde upp algoritmer snett. Läraren undrade helt enkelt om Carro såg ordentligt? Carro gick hos ortopedist regelbunde när hon var liten så med lärarens reflektioner bokade jag tid hos ortopedisten bums. Med denna lärares noteringar i Carros papper fick vi till en skelningsoperation vilket nog inte hänt annars. 
Nu tappade jag kalasspåret lite märker jag. 
Jag fullkomligt avskyr när någon blir utfryst eller inte får vara med av egna erfarenheter när jag själv gick i skolan. Både Carro coh Minette har haft kalas och nån gång bjöds alla i klassen in medans andra gånger har det bara varit ett fåtal barn. Minette fyller år i mitten av april och det har väl nästan aldrig slagit fel att antingen har Minette fyllt år i början av påsklovet eller i slutet av lovet så ofta har kompisar varit bortresta i fjällen typ då. Carro fyller år i slutet av juli och då har inte alltid alla kompisar varit hemma. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej